Topic-icon Koppla in 12V på hobby husvagn

  • Guest
  • Guest Profilbild Författare till inlägg
13 år 5 månader sedan #650 av Guest
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Jag hittade en artikel om inkoppling av 12V batteri på hobby husvagnar hät ät text och bilder.

Hi Chubber, you've fallen foul of the continental way of doing 12V electrics in a 'van. Had the same thing with my German bought Hobby.

Now your dealer should be able to fit a 'van battery and charger unit etc; my German dealer will do it for ~ £200. The actual 12V battery option from Hobby is over £400, hence few English buyers bother with it as it's much cheaper to DIY or get a dealer to do it.

If you are interested, there's a circuit diagram and pictures of how I modified the 12V power supply in my Hobby to incorporate a 'van battery and mains charging and car charging. Here
Many folks have used it, and it works fine, but you do need to know what you are doing, especially if fiddling with the mains side.

Salut!

[img]media/kunena/attachments/1-elsh.jpg

Uppdaterat så bilder funkar.. //Peter

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Guest
  • Guest Profilbild Författare till inlägg
13 år 5 månader sedan #653 av Guest
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
elschema

[pfs]433-elschema hobby 04.jpg[/pfs][img]media/kunena/attachments/433-elschema hobby 04.jpg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Guest
  • Guest Profilbild Författare till inlägg
13 år 5 månader sedan #654 av Guest
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Nu har jag mätt upp det hela, på Hobby 560 -04, min vagn.

Innanför framväggen i yttre lastluckan sitter en kopplingssockel med 7 flatstiftpoler, så långt stämmer det med instruktionsboken.

Även anslutningarna stämmer där de två yttersta som är märkta lampor och jord, 9 och 11 stämmer, men de är omkastade.

I min vagn är den yttersta +12V och den nästyttersta -minus.
+ är en brun kabel och minus är en blå kabel bägge 2,5mm2 ledararea.

Precis som schemat visar så sitter ett relä i elskåpet så att 12V Batteri kopplas bort vid 220V drift och 12 V kommer då ifrån den inbyggda transformatorn i elskåpet.

Det är därför bara att koppla in en batteriladdare i ett av 220V uttagen i vagnen, laddaren kommer då att vara i drift när man är elansluten och förstås strömlös och urkopplad när man inte har 220V ansluten.

Jag har ännu inte kollat upp hur handsken till bilen ligger ansluten mot husvagnens kopplingsplint.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
13 år 5 månader sedan #655 av Hobby
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej bosse du måste även byta dometicen i garderoben för det är inte lika som svenska mod.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Guest
  • Guest Profilbild Författare till inlägg
13 år 5 månader sedan #661 av Guest
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Förstår inte vilken enhet du menar, jag har en Dometic enhet som utsug och elpanel över köket.

Men i skåpet sitter det bara en elcentral med relä o. säkringar samt en trafo.

Finns det nåt mer som är kritiskt och vad är skillnaden?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
13 år 5 månader sedan #663 av Hobby
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
trafon finns 2 mod. en svag på ca 240watt o en stor på ca400watt (den stora kan ha flera kablage stycken o kablar)
Men finns även en elcentral utan någon utr alls.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Guest
  • Guest Profilbild Författare till inlägg
13 år 5 månader sedan #693 av Guest
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej igen Johan, enligt schemat skall trafon vara på 240VA, alltså den lilla modellen, menar du att den inte orkar driva kylskåpet på 12V, det kan jag köpa. Elcentralen har ett par säkringar, jordfelsbrytare samt trafo, det sitter även nåt som liknar en trafo under bottenskivan i skåpet bakom värmaren uppskruvad på väggen.

Hur som helst så anslöt jag min variabla nätdel på 5A lika som jag skulle anslutit batteriet, enligt min tidigare beskrivning,
När jag ökade spänningen så lyste 12V lamporna upp som vanligt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
13 år 5 månader sedan #695 av Hobby
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
lADDAREN SKA MINST VARA 10A GÄRNA MERA.DEN SVENSKA MOD ÄR PÅ 400VA.O KANSKE ETT UTTAG TILL PÅ DEN.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Guest
  • Guest Profilbild Författare till inlägg
13 år 5 månader sedan #778 av Guest
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Nej det finns ingen anledning.
Laddaren skall trycka på en så hög potential att man når upp till ca:4-5 ampere vid oladdat batteri, då mår batteriet allra bäst, i annat fall blir det hög värmeutveckling.
Sedan när batteriet uppnåt max spanning så går ju ladderen som underhållsladdare med upp till 2A i laddström.
Min uppfattning är att den enklaste laddaren är helt perfekt för ändamålet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
13 år 5 månader sedan #783 av Hobby
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag håller med men man kan ju undra varför andra har 20amp laddare?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Guest
  • Guest Profilbild Författare till inlägg
13 år 5 månader sedan #1057 av Guest
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Status i strömstyrkan 20A, det innebär att man på 3 timmar trycker i 60 A i batteriet, men jag kan lova att batteriet inte kommer att stoppa för särskilt många uppladningar i det tempot.
Ett batteri skall vårdas ömt om det skall hålla i längden, underhållsladdning med 0,5 ampere är det allra bästa.
Tyvärr så är kvalitén på de nya batterierna blandad, har man otur och fått en måndagsexemplar blir det helt plötsligt abrott i battericellen och det är bara att slänga batteriet.
Men tillbaka till laddningen.
Följer man mitt förslag med batteriinstallation duger det med en 5A laddare av det billiga slaget, anslut den till vägguttaget eller en eldosa i husvagnen och allt är färdigt, sätt på två 10-15A säkringar på batterikablarna samt en batterifrånskiljare (finns på OK med en stor plastad skruv som man kan skruva upp när batteriet inte skall vara elanslutet till vagnen) Batterier finns på Biltema för 350:- ca 60 Ah.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
13 år 5 månader sedan #1059 av Hobby
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Har provat många batterier o kring 80A ska det allt ligga på om man tex vildkampar någon helg då o då för man vill ju inte vara rädd att batteriet ska ta slut mitt ute till skogs :) laddare som ÄR bland dom bättre är CTEC XS 7000 som ligger på 7,0A eller så väljer man en mascot 20A för dom som söker en stor laddare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Guest
  • Guest Profilbild Författare till inlägg
13 år 4 månader sedan #1317 av Guest
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Håller med dig, ett stort batteri med 80Ah är så klart bättre, men jag förstår inte vitsen med en 20A laddare om det nu inte är så att man vill kunna fullladda ett batteri på 4 tim vid en mack eller dylikt.
Det är kanske så det funkar för vildcampare, att dom åker till en mack eller motorvarmaruttag och snabbt laddar upp batteriet för att sedan fortsätta ut i bushen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Guest
  • Guest Profilbild Författare till inlägg
13 år 4 månader sedan #1320 av Guest
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
hej jag har en fråga kanske lite korkad men jag kan skylla på att vi inte har fått våran vagn än ingår det inte batteri plus laddare när man köper en ny vagn

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
12 år 7 månader sedan #5637 av HB
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej itcpatrikt, välkommen till Svenska Hobbyklubben och forumet.:)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
12 år 7 månader sedan #5638 av Peterpan
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej Patrik,
kul turordning på blivande semester. Lycka till och välkommen till klubben!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
12 år 7 månader sedan #5651 av P3
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Riktigt välkommen hit till forumet. Hoppas att du kommer att trivas lika bra här som jag gör. Det är ju vi alla medlemmar gör forumet. Våran input skapar stämningen och kunskapsbanken som vi alla kan ta del av.:)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
12 år 7 månader sedan #5675 av Susidus
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tack för att du delade med dig av dina upplevelser, kul läsning och välkommen till forumet.:)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
12 år 7 månader sedan #5679 av JockeA
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Då får vi se om vi ses på böda i sommar då?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
12 år 3 månader sedan #8814 av Tobbe_gbg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Har fortfarande inte fått kart för mig exakt hur man kopplar in batteriet på en importvagn?? Har en Kmfe 2008 och i gaderoben sitter en dosa med säkringar. ´
På några anslutningar står det +P1, +P2, +P3 och en med +BATT

Skall batteriet kopplas emot den som det står +BATT på och i så fall vilken av kablarna är plus och vilken är minus (kabelfärgerna är VIT & SVART).

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
12 år 3 månader sedan #8831 av Tobbe_gbg
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Så var det klart...
Den kabeln som går in i +Batt är den som kommer från kopplingsdosan längst fram i vänstra hörnet på vagnen (framför skivan under sängen).
Detta är kopplingsdosan som också leder till kontakten mellan bil och släp.
Där sitter det 8 stift varav det första är tomt.
I andra stiftet sitter en kabel som är svart, detta är plus och hit skall batteriet kopplas.
På tredje stiftet sitter en vit kabel och detta är minus, koppla den till - på batteriet.

Kopplingsdosan i garderoben ser sedan till att ström hämtas från batterierna när 220-kabeln tas bort.
När 220 kopplas in så slår den av denna ingång och all ström tas från den inbyggda 220-trafon.
:-)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
8 år 3 månader sedan #34715 av Spayk
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Det verkar ju inte allt för komplicerat att koppla in batteriet, har en 560 Kmfe - 08 och det borde ju se liknande ut. Vad använde du för ledningsarea på kablarna? Funderar på att sätta batteriet i en batteribox i garderoben, då borde det gå att dra kablarna direkt till dosan där eller hur? Tack på förhand :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
8 år 2 månader sedan #35016 av Fredam
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Det går jättebra! Jag gjorde så i våras men kopplade in mig på panelen på stiftet som heter 38 det funkar perfekt!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.475 sekunder
Powered by Kunena Forum